Okulun "iklim"i olur mu demeyin!.. Başarıyı o belirliyor...
Okullar sadece eğitim verilen ‘bina’lardan ibaret değil,
kişilikleri, atmosferi olan ortamlar da. Üstelik bu özellikler akademik
başarıda önemli bir etkiye sahip. Uzmanlar kurumun ‘karakter ve kalitesi’
olarak özetledikleri okul ikliminin sağlıklı öğrenme ortamlarının kurulmasında
önemli rolü olduğunu belirtiyor. Araştırmalar, okul terkinde de düşüş
sağladığını gösteriyor.
Okul iklimi, eğitim uzmanları tarafından kısaca kurumun
‘karakter ve kalite’si olarak tanımlanıyor. Öğrenci, öğretmen, veli ve okul
yöneticileri gibi eğitim paydaşlarının kendi kurumlarını nasıl algıladıkları
onu etkiliyor. Öğrencilerin okula karşı aidiyet hisleri, öğretmenlerin mesleki
tatminleri ve yaşadığı zorluklar gibi birçok farklı algıyı ölçüyor. TÜBİTAK
projesi kapsamında bu konuda araştırması da bulunan, Orta Doğu Teknik
Üniversitesi (ODTÜ) Kuzey Kıbrıs Kampusu Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Bölüm Başkanı Doç. Dr. Aslı Bugay, tıpkı bireyler gibi okulların da bir
kişiliği olduğunu belirtiyor. “Okul ikliminin sağlıklı öğrenme ortamlarının
oluşmasında ya da ciddi öğrenme engellerinin meydana gelmesinde önemli rolü
olduğu biliniyor” diyen akademisyen, şunları söylüyor:
OKULLARIN KİŞİLİĞİ VAR
Hiçbir okul diğeriyle aynı değil. Okullar, öğrenci ve
öğretmen davranışları, ebeveyn katılımı, sosyal ve kültürel değerler, ahlaki
özellikler ve kişiler arası beceriler açısından çok büyük farklılık gösteriyor.
Bunların kümülatif etkisi, okulun iklimini oluşturuyor. Bu, öğrenme ortamının
sosyal iklimi, atmosferi ya da ‘kişiliği’ olarak tanımlanabilir. Tıpkı bireyler
gibi okulların da bir kişiliği var. Okulun ihtiyaçları da bu biricikliğe uygun
olarak ele alınmalı. Her kurum, öğrencilerin davranış, tutum ve başarı
düzeylerinin okul iklimini yansıttığı ekolojik bir sistem.
6 FAKTÖRLE ÖLÇÜLEBİLİYOR
Okul ikliminde iyileşme ve gelişme sağlayabilmek için ilk
adım ‘teşhis’; ikincisi ‘tedavi ve geliştirme’. İlk adımda, Yale Üniversitesi
Çocuk Çalışmaları Merkezi’nce geliştirilen ‘Okul İklimi Ölçeği’ öğrenci,
öğretmen, anne-baba ve yönetici algılarını tespit etmek ve okulun problemlerine
teşhis koyabilmek için yaygın kullanılıyor. Bu ölçek, yürütücülüğünü yaptığım
TÜBİTAK projesi kapsamında geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları tamamlanarak
ülkemize kazandırıldı. Buna göre öğrencilerin okul iklimine dair algısını altı
faktör belirliyor: Okul kaynaklarının kullanımı, düzen ve disiplin, anne-baba
katılımı, okul binası, öğrenciler arası ilişkiler ile öğrenci-öğretmen
ilişkisi.
AKADEMİK PERFORMANSLA İLGİLİ
Çalışmalar genel olarak okul ikliminin, okul ve öğrencinin
akademik başarısıyla ilişkili olduğunu gösteriyor. Akademik başarısı yüksek
okullar çoğunlukla olumlu iklime sahip. Sağlıklı öğrenme ortamlarının
oluşmasında ya da ciddi öğrenme engellerinin meydana gelmesinde önemli bir
etkisinin olduğu biliniyor. Ayrıca, lise öğrencilerinin okula uyumunu güçlü
şekilde etkiliyor. Araştırmalar olumlu okul ikliminin düşük saldırganlık,
şiddet ve zorbalık davranışlarıyla ilişkili olduğunu da gösteriyor. Okul terki
oranlarını da düşürüyor. Okullarda uyuşturucu madde kullanımında ve psikiyatrik
problemlerde azalma sağlıyor.
ÜÇ TEMEL PRENSİP
Singapur, Japonya, Estonya, Kanada ve Finlandiya gibi
başarılı eğitim sistemlerinde, olumlu okul ikliminin üç temel prensibi olan
‘işbirliği’, ‘aktif problem çözme’ ve ‘oylamayla karar alma’ kullanılıyor.
Singapur’da dersler işbirliğine dayanarak problem çözme becerisini artıracak
biçimde anlatılıyor. Estonya’da eşitlik ve adalet kavramları temel alınarak
eğitimler şekilleniyor. Finlandiya’da okulla ilgili projelerde paydaşların da
fikri alınıyor ve oylamayla karar veriliyor. PISA’da özellikle matematikte en
önde olan Japonya’da okulların yüzde 90’ında jimnastik salonu, yüzde 75’inde
yüzme havuzu var. Bu, okul ikliminin ögesi olan bina özelliklerinin olumlu
etkisini gösteriyor. Oysa ülkemizde birçok aile çocuğunu spora akademik
başarısı düşmesin diye göndermiyor. Sonuçta, olumlu okul iklimi akademik
başarının istenen seviyeye gelebilmesi için ön koşul. Bu nedenle, her okulun
kişiliğine uygun teşhiste bulunulması, okul iklimi iyileştirme ve geliştirme
programlarının uygulanması öneriliyor.
KIZLAR DAHA OLUMLU
Doç. Dr. Aslı Bugay’ın 12 il 55 okul 7 bin Anadolu lisesi
öğrencisiyle yaptığı ‘Türkiye’de Okul İklimi Araştırması’ndan öne çıkan
başlıklar şöyle:
' Kız öğrencilerin okul iklimi algıları erkeklerden daha
yüksek. Kızlar okulu kariyerleri için bir fırsat olarak gördüklerinden daha
olumlu yaklaşıyorlar.
' 9’uncu sınıf öğrencilerinin algısı, 10 ve 11’inci
sınıflardan anlamlı düzeyde daha fazla. Ergenlikle birlikte öğrencilerin okula
karşı olumsuz tavır geliştirme oranları yükseliyor.
' Ailelerin eğitim düzeyine bakıldığında anne-babası
üniversite mezunu olan öğrencilerin bu algıları; ailesi ilkokul, ortaokul ve
lise mezunu olanlara göre daha düşük. Çünkü sosyo-ekonomik açıdan daha
avantajlı ailelerin çocukları, daha fazla imkâna sahip olduğu için, okullarında
aradığını bulamayabiliyor.
' Okulunu isteyerek seçenlerin buna yönelik algıları,
istemeyerek seçenlere göre anlamlı düzeyde yüksek.
' 12 il kıyaslandığında genel olarak doğuda okul iklimi daha
olumsuz, batıya gittikçe daha olumlu oluyor.
' Otoriter yöneticilerin olduğu okullarda, olumlu iklim daha
düşük düzeyde kalıyor. İşbirliğine önem veren ve otoriter olmayan yönetim
anlayışına sahip okullarda çok daha olumlu.
HER ŞEY YÖNETİCİDE BİTİYOR
Olumlu iklimin gelişebilmesi için okulda, yardımcı personel dahil,
tüm paydaşlar işbirliğiyle ortak amaç için hareket etmeli. Bu noktada okul
psikolojik danışmanları kritik öneme sahip.
Okulda önemli kararlar alınırken Finlandiya’daki gibi oylama
yapılmalı ve aktif problem çözme becerileri kullanılmalı. Öğrenci, öğretmen ve
yönetici ilişkilerinde etkileşimin sıklığı, niteliği, saygı ve güven okul
ikliminin nasıl olacağını belirliyor.
Özellikle yöneticiler okulla ilgili planlamalarında adaletli
olmalı.
Öğretmenlerin mesleki öz-yeterliliğinin yüksek olması ve
aile katılımının niteliği de önemli.
Kaynak: Hürriyet
Yorumlar
Yorum Gönder