GÜNDEM, LYS VE BAŞARI DEĞİLSE ZOR…



Afyonkarahisar’ın LYS’deki sıralaması, başarı durumu her yıl tartışılır, bu yıl da tartışılmaya devam ediliyor. Veliler öğretmenleri ve okulları, yöneticiler öğretmenleri, öğretmenler velileri ve öğrencileri, sendikalar bakanlığı, öğrenciler sistemi, sistem idareyi, idare birilerini vs. bir kısır döngü içinde herkes birbirini suçluyor, istatistiki olarak görülen “başarısız” sonucun suçlusu bulunmaya çalışıyor.

Bu konuda kimseyi suçlamak istemem, bu haddim de değil, amacım da değil. Hepimiz aynı geminin içindeyiz; idarecisi, öğretmeni, velisi, öğrencisi; hepimizin amacı başarıyı yakalamak olmalı, eğer durum böyleyse birbirimizi suçlamanın anlamı yok.

Kaldı ki, Afyon’daki öğrencilerle başka illerdeki öğrenciler arasında anlamsal oranda bir zeka gelişimi farkı yok. Aynı şekilde, Afyon’da görev yapan öğretmenlerle başka illerde görev yapan öğretmenler arasında da görev bilinci açısından bir fark olduğunu sanmıyorum.

Peki sorun nerede o zaman?..

Sebepleri, merhum Nasreddin Hoca’nın “olabilir mi” ilkesiyle sorgulayalım o zaman… Yani “acaba böyle mi” diyerek kendi açımızdan bir beyin fırtınası yapalım.

1) Afyonkarahisar’da gündem (özellikle eğitim sisteminin içinde olanlar arasında, okullarda, öğrencilerde, ailelerinde, eğitm çevrelerinde)  ”eğitim ve başarı” olmalıdır. LYS’nin yapılacağı günlerde bile ilimizdeki liselerde, liselerde öğrenim gören çocuklarımızın kendi aralarında, aileleri arasında, çevrelerinde LYS ve başarı hiç gündemde değilse bu ortamdan başarı çıkar mı?.. Bilemiyorum…

2) Yukarıdaki yargımı düzeltiyorum; “liseler” genellemesi yapıp yargıyı tüm liseler için kullandığım için özür diliyorum ve hemen düzeltiyorum: Afyonkarahisar’da ağırlıklı ve sayısal olarak yoğun olarak bulunan bazı liselerde, bu liselerimizin öğrencilerinde, bu öğrencilerimizin aile ve çevrelerinde LYS’nin olacağı haftada bile “LYS’nin ve başarı” maalesef gündemde değil.

3) Peki; başarı, yüksek puan, yüksek hedefler, LYS hangi liselerimizde “GÜNDEM” oluyor ve ağırlıklı olarak tartışılıyor?.. Cevabı sizlerden duyar gibi oluyorum… “Fen Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri, Anadolu Liseleri, özel liseler, kısmen Anadolu İmam Hatip Liseleri…” Eğer bu listede eksiklik varsa bağışlayın, görünen sonuçlar ve gözlemler bu yönde.
“O zaman çözüm önerilerin nedir?” diye soruyorsunuz…

Endüstri Meslik Lisesinde görev yapan bir arkadaşımla durumu uzun uzadıya tartıştık. Aynen şunu söylüyor: “Hocam, öğrencilerimiz buraya LYS’de başarılı olma gibi bir hedefle gelmiyorlar. Buraya bir meslek sahibi olmak için de gelmiyorlar. (Zaten mezunlarımızın çok büyük bir kısmı lisedeki alanlarıyla ilgili meslekleri de yapmıyorlar) Dil Anlatım dersi dışında ortalamayı bulan sınıfı geçiyor ve rahatlıkla diplomayı alıyorlar. Öğrencilerimiz ve velilerimiz buraya “diploma” için geliyorlar. Hal böyle olunca da LYS’de ortalamanın üstünde bir başarı ne kadar çaba gösterirsek gösterelim istediğimiz seviyede olmuyor…”

“Meslek lisesi memleket meselesi…”

Amenna… Doğrudur, bir dönem İmam Hatipleri kapatmak uğruna gözden çıkarılan meslek liseleri tekrar kaliteli ve nitelikle bir şekilde sisteme katılmalıdır. Eskisi gibi, kaliteli, nitelikli, tek hedef mesleki gelişim ve mesleki başarı olan meslek liseleri tekrar hayata geçirilmelidir.

Ancak ilimizde “meslek liseleri” kadar “başarıyı arttırmak adına” Fen Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri, Güzel Sanatlar Liseleri, Anadolu Liseleri de gündeme getirilmelidir.

Eğer ihtiyaçsa yeni meslek liseleri açılmalıdır. Ama ilimizin başarı çıtasının ve verilerinin yükseltilmesi adına, merkez ilçe ya da ilçelerimizin -mevzuatın ve koşulların imkan verdiği ölçülerde- yeni fen liselerine, Anadolu öğretmen liselerine, Anadolu liselerine, güzel sanatlar ve spor liselerine, mümkün olursa özel liselere ihtiyacımız vardır…

Böylece, bu okullarımızın bulunduğu yerlerde gündem başarı, yüksek hedefler ve LYS olacaktır. Ayrıca, bu okullarımızın bulunduğu çevrede elit ve eğitime önem ve değer veren geniş bir kitlenin oluşturulması sağlanacaktır.

Geçtiğimiz günlerde Afyon’da gündem ağırlıklı olarak “eğitim” üzerineydi. Birincisi; yapılması planlanan “İmam Hatip Lisesi olayı..” Neden meslek lisesi değil de İmam Hatip Lisesi yapılmasına karar verilmiş. Sanki Afyon’a bir meslek lisesi daha açılınca başarı artacak, mesleki ortaöğretimle ilgili sorunlar çözülecek. Yapılması planlanan bir İmam Hatip Lisesi olayından hareketle şehre bir meslek lisesi daha yapılması için “göz yaşartıcı” bir mücadele örneği veriliyor.

İkincisi de, Afyonkarahisar ilinin istatistiki olarak LYS’deki başarı sıralaması…

Aslında bunların gündeme gelmesi, tartışılması, “nasıl başarı sağlanır” mihvalindeki görüş ve düşüncelerin belirtilmesi de güzel şeyler…



www.idrisozek.com
idrisozek.blogspot.com
idrisozek@gmail.com
facebook.com/idrisozek
twitter.com/idrisozek

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mücadele ruhu...

İdeal anne-baba tutumu nasıl olmalı?..